پپروکسی squid

استفاده مداوم و افزایش وابستگی محیط های کاری به اینترنت موجب شده است که سازمانها هزینه های زیادی را برای تامین اینترنت نمایند. از طرفی به دلیل تنوع خدمات اینترنتی و کمبود امکانات نظارتی و مدیریتی در این خصوص معمولا نحوه اتصال و استفاده پرسنل از اینترنت برای اکثر مدیران در سازمان ها نگرانی های جدی را بوجود آورده است. در ایران اینترنت علاوه بر محدودیت سرعت دارای محدودیت حجم نیز می باشد که با عدم مدیریت دسترسی هزینه زیادی به مجموعه برای تامین اینترنت اعمال می گردد.

روزانه افراد در شرکت ها و سازمان ها سایت های زیادی را جستجو و بازدید می کنند که می توان با ایجاد پروکسی این بازدیدها را بررسی کرد و سیاست های مجموعه را براساس آن مدیریت نمود.

یکی از اعمالی که پروکسی سرورها می توانند انجام دهند این است که صفحه های بازدید شده در کش (cache) خود را ذخیره کرده و چنانچه بازدید بسیار باشد با استفاده از cache صفحه را باز کند که از اینترنت استفاده نگردد.

پروکسی squid

پروکسی های سال هاست که توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرند.  این پروکسی ها برای مقاصد مختلفی استفاده می شوند که از محبوب ترین آنها می توان به گشت و گذار گمنام و ناشناس در دنیای آنلاین اشاره کرد. با این حال شما می توانید از پروکسی ها مزایای دیگری هم دریافت کنید:

– بهبود امنیت آنلاین

– بهبود زمان بارگذاری

– مسدود کردن ترافیک های مخرب و بدافزارها

– لاگ کردن فعالیت های آنلاین

– در برخی از موارد کاهش مصرف پهنای باند

پروکسی سرورها به عنوان واسطی بین کلاینت و سایر سرورهایی که کلاینت ها ممکن است منابعی را از آن ها درخواست نماید عمل می کنند. نمونه ساده ای از این گزینه زمانی است که کلاینت درخواست آنلاینی را ایجاد می کند. او در ابتدا به پروکسی سرور متصل می شود. سپس پروکسی سرور کش او را بررسی می کند و اگر داده ای در آن بیاید آن را به کلاینت باز می گرداند اما اگر کشی وجود نداشته باشد به جای کلاینت و به کمک آدرس خود درخواستی را ایجاد می کند. سپس داده هایی که از این طریق به دست می آورد را به کلاینت می فرستد. حالا پروکسی سرور تلاش می کند داده های جدید را کش کند و در آینده از آن استفاده نماید.

پروکسی squid

Squid پروکسی می باشد که توسط سازمان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این گزینه اغلب به عنوان پروکسی کش نیز استفاده می شود و می تواند زمان پاسخگویی را بهبود ببخشد و مصرف پهنای باند را کاهش دهد.

كاربردهای  Squid

1- Squid  يك سرويس دهـنـده پراكسي با قابليت Caching براي سرويس گيرنده هاي وب مي باشد كه امكان Support پروتـكلهاي HTTP,FTP,SSL را در صفحات وب دارد. اسـتـفـاده از اين قابليت موجـب استفاده بهينه از پهناي باند خطوط ارتباطي موجود و نيز افزايش كارآيي و سرعت سرويس دهنده هاي وب  ميگردد.

۲- با اسـتـفاده از Squid ميتوان نسبت به انجام عـمـلـيات WEB Publishing جـهـت سرويس دهنده هاي وب موجود در شبكه محلي اقدام نمود، البته به ترتـيـبـي كه بـتوان امنيت سرويس دهنده را تامين كرد.

3- Squid ميتواند فقط به عنوان يك WEB Proxy عمل كند، بترتيبي كه دسترسي به اينترنت براي كاربران و ميزبانهاي موجود در شبكه محلي فراهم گردد.

۴- كنترل مصرف پهناي باند و ترافيك اينترنتي با استفاده از ابزارهاي موجود

۵- امكان گرفتن گزارشات آماري و نموداري

پروکسی squid

Leave a Reply