سوئیچ دستگاهی است که در شبکه های مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرد. کاری که سوئیچ به انجام می رساند این است که داده های ورودی را از هر یک از پورت های ورودی چندگانه، به پورت خروجی خاص هدایت می کند. به این ترتیب اطلاعات در مقصد مورد نظر دریافت می شوند. در شبکه تلفن سنتی (Circuit-switched)، یک یا چند سوئیچ به کار گرفته می شوند. این سوئیچ ها یک مدار اختصاصی را جهت برقراری اتصال موقت به وجود می آورند که منجر به برقراری ارتباط میان دو یا چند نفر می شود. در شبکه محلی اترنت (LAN)، یک سوئیچ با توجه به فریم ورودی، آدرس فیزیکی (MAC) آدرس مقصد را تعیین می کند و فریم حاوی دیتا را به طور مستقیم به سمت مقصد هدایت می کند. در شبکه  گسترده مانند اینترنت، سوئیچ آدرس مقصد را با توجه به آدرس IP که در هر بسته دیتا به طور اختصاصی تعریف شده است، مشخص می کند.

سوئیچ سیسکو

سوئیچ های شرکت سیسکو (Cisco) یکی از پراستفاده ترین و پرکاربردترین دستگاه هایی میباشد که در شبکه ها  ، دیتاسنترها ، سازمانها ، موسسات و شرکت ها مورد استفاده میباشد.سوئیچ شبکه اولین لایه جهت اتصال دستگاه ها ، رایانه ها ، سرورها ، دوربین های مداربسته و … به شبکه میباشد و از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند. سوئیچ های شرکت Cisco پایداری خوبی دارند و با امکانات و ویژگی های جذابی که دارند مدیر شبکه به خوبی میتواند شبکه را مدیریت و مانیتور کرده و از قابلیتهای امنیتی سوئیچ در بالابردن امنیت شبکه استفاده کند. سیسکو (Cisco) در مدل سنتی خود و برای مدیریت و پیاده سازی اصولی شبکه ، شبکه را به سه لایه تقسیم بندی میکند . لایه Access، لایه Distribution و لایه Core که بیشتر در این مورد صحبت خواهد شد. انواع سوئیچ های شرکت سیسکو به شرح زیر دسته بندی می شوند:

1- سوئیچ هایی که در لایه Access در مدل سه لایه ای سیسکو مورد استفاده قرار میگیرند یا سوئیچ های Campus LAN

2- سوئیچ هایی که در لایه  Core and Distribution شبکه قرار میگیرند.

3- سوئیچ های سری MDS سیسکو که در شبکه های SAN مورد استفاده هستند.

4- سوییچ های دیتاسنتر سیسکو و خانواده نکسوس

5- سوییچ های صنعتی سیسکو

سوئیچ سیسکو

سوئیچ های سیسکو در لایه Access

در لایهAccess ، دستگاه ها و End Device هایی مانند کلاینت ها و سرورها به سوئیچ شبکه متصل میشوند.ارتباطات در این لایه معمولا لایه 2 ایی بوده و مواردی مانند Port Security ، Qos ، ARP Inspection   در این لایه تعریف میشود. از سوئیچهایی که در این لایه مورد استفاده قرار بگیرد میتوان به سوئیچ های زیر اشاره نمود:

  • سوئیچ سیسکو Cisco Catalyst 2960-X
  • سوئیچ Cisco Catalyst 2960-L
  • سوئیچ سیسکو سری 3850
  • سوئیچ سیسکو سری 3750

قابلیتهایی که سوئیچ های جدید و مدرن سیسکو در این لایه به مدیران شبکه میدهد به طور خلاصه به شرح زیر میباشد:

  • ارائه 24 یا 48 پورت گیگابیت پرسرعت برای اتصال به نودهای شبکه
  • قابلیت اتصال ماژول SFP برای اتصال فیبر نوری به سوئیچ
  • پشتیبانی از پروتکل 1X برای افزایش امنیت در لایه دو در شبکه
  • پشتیبانی از Private VLAN که باعث میشود در داخل یک vlan خاص بتوانیم محدودیتهای بیشتری را اعمال کنیم.
  • قابیلت POE  یا +POE که باعث میشود روی کابل شبکه برق نیز عبور کند و برق مورد نیاز دستگاه مورد نظر را تامین کند.
  • مدیریت سوئیچ های سیسکو توسط نرم افزار قدرتمند Cisco Prime Infrastructure . نرم افزار cisco prime برای مانیتورینگ تجهیزات سیسکو کاربرد داشته و امکانات زیادی در این خصوص در اختیار مدیر شبکه قرار میدهد.

قابلیت یکی کردن چند سوئیچ و بوجود آمدن یک سوئیچ منطقی تا اگر یک سوئیچ از مدار خارج شود شبکه کمتر دچار مشکل شود که به این قابلیت Stacking یا FlexStack میگوییم.

سوئیچ سیسکو

سوئیچ های سیسکو در لایه Distribution و Core

سوئیچ های Distribution یا لایه توزیع،  ارتباط بین سوییچهای Access را با هم و با یک لایه بالاتر یعنی سوئیچ core برقرار میکنند. عملیاتی مانند روتینگ، فیلترینگ، فایروالینگ، NAT ، تعریف ACL ها، تنظیمات روتینگ پروتکل ها و اتصالات WAN  در این لایه انجام میگیرد. لازم به ذکر است بعضی سوئیچ های سیسکو هم در لایه core و هم در لایه distribution  قابل استفاده میباشد مانند سوئیچ 3750 . سوئیچهای سیسکو در این لایه به شرح زیر میباشد:

  • سوئیچ سیسکو سری کاتالیست 4500
  • سوئیچ سیسکو سری کاتالیست 6500
  • سوئیچ سیسکو سری کاتالیست 6800
  • سوئیچ سیسکو کاتالیست سری 3850 با ماژول های فیبرنوری
  • سوئیچ سیسکو کاتالیست سری 3850 اترنت گیگابیت

سوئیچ های سری 4500 و 6500 ماژولار بوده و معماری آن با سوئیچ های دیگر سیسکو مانند 2960 و 3850 و … فرق میکند. این دسته از سوییچها قادر به پردازش حجم بالایی از داده ها در لایه 2 و 3 بوده و از معماری جدید سوپروایزر ماژول یا Supervisor module پشتیبانی میکنند. سوپروایزر ماژول یا SUP مغز متفکر دستگاه بوده و بخش دیگری بنام line card وجود دارد که جهت اتصال نودهای شبکه و سرورها از آن استفاده میشود که نقش مدیریتی نداشته و بیشتر درگیر forward کردن پکتها از یک پورت به پورت دیگر مورد استفاده میباشد.

سوئیچ سیسکو

سوئیچ های نکسوس سیسکو

سوئیچ های نکسوس سیسکو بطور تخصصی برای دیتاسنترهای نسل جدید طراحی و تولید شده است.

سوئیچ سیسکو

Leave a Reply