مجازی سازی سرور

مجازي‌ سازي سرور در حیطه سیستم عامل عبارت است از راهکاری که اجازه میدهد چندین سیستم عامل میهمان بطور همزمان بر روی یک میزبان سخت افزاری به اجرا در آیند. اشتراک منابع سخت افزاری موجود بر روی یک رایانه یکی از فناوریهای مورد توجه کارشناسان در چند سال اخیر بوده و سرمایه گذاری های اقتصادی و تحقیقاتی زیادی از سوی شرکت های بزرگ روی آن صورت گرفته است.

امروزه مراکز داده تجاری متشکل از چندین سرور می‌باشند. تعدادی از این سرورها مدت زمان زیادی از روز بیکار هستند چرا که بار کاری بر روی آنها تنها تعدادی از سرورهایه توزیع شده است. این امر سبب اتلاف منابع سخت افزاری گران قیمت، مصرف برق، نگهداری و سیستم سرمایشی می‌شود.

مجازی سازی سرور تلاش می‌کند تا میزان بهره وری از منابع را با استفاده از تقسیم‌بندی سرورهای فیزیکی به چندین سرور مجازی، که بر روی هریک از آن‌ها سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها مختص به خودش نصب شده است، افزایش دهد.

مجازی سازی سرور می‌تواند هر سرور مجازی را وارد به رفتاری مانند یک سرور فیزیکی کند، که این امر موجب افزایش ظرفیت هر ماشین فیزیکی می‌شود.

مجازی سازی سرور

آنچه در فناوری مجازی سازی سرور بدست می آیند عبارتند از :

1- صرفه جویی اقتصادی چشمگیر در کوتاه مدت و بلند مدت

2- صرفه جویی در مصرف انرژی

3- افزایش مدیریت و نظارت

4- افزایش سرعت و کیفیت سرویس های نرم افزاری

5- افزایش راندمان کاری

6- سهولت در پشتیبان گیری از اطلاعات

7- نگهداری ساده تر و بهینه تر سرویسها

8- استفاده بهینه از ظرفیت سخت افزار موجود

9- استفاده بهینه از منابع سخت افزاری سازمان و بالابردن بهره وری

10- تامین بهتر امنیت اطلاعات

11- مدیریت امنیت اطلاعات

12- امکان اعمال تغییرات، بسیار سریعتر و با انرژی کمتر

13- کاهش فضای فیزیکی مصرفی برای سیسمهای آی تی در دیتا سنتر ها و حتی میز کاربران

14- کار و پایداری بی وقفه حتی در صورت خرابی سخت افزار و یا ارتقا سخت افزار

15- کاهش چشمگیر مصرف پهنای باند در شبکه

16- افزایش پایداری شبکه و زیر ساخت

17- آلودگی صوتی و حرارتی پایین تر

18- و محاسن بسیار زیادی که در استفاده از این تکنیک خود را نشان می دهد

مجازی سازی سرور

انواع مجازی سازی سرور

1- نصب چند سیستم عامل روی یک سرور

این متد یکی از روش های نوین مجازی سازی است که جزء اصلی هر سازمان محسوب میشود. علت این امر به سبب امکاناتی می باشد که این راهکار در اختیار سازمان ها و ارگان ها قرار میدهد.

در سالهای گذشته هنگامی که بنا به احتیاج یا درخواست مشتریان، نیاز به یک سرویس جدید در سازمانها شکل میگرفت، پس از بررسی های صورت گرفته برای نیازسنجی و پروسه خرید سرور ( روند اداری، مناقصه و …)، فاز جدیدی از مشکلات مطرح میشد. مانند طولانی بودن زمان راه اندازی سرور یا عدم وجود پشتیبان برای همه سرور ها، که فرآیندی طولانی و پر هزینه برای راه اندازی یک سرویس جدید بود. در حالی که شما با روش مجازی سازی سرور میتوانید با کمترین هزینه از نظر مالی، زمانی و منابع انسانی نیاز سازمان خود را بر طرف سازید.

مجازی سازی سرور

2- نصب یک سیستم عامل روی چند سرور سخت افزاری

این روش بیشتر برای سازمان های تخصصی و یا آزمایشگاهی انجام گرفته، و مزیت های خاص خود را دارا میباشد. یعنی میزان پردازش و سرعت جابجایی اطلاعات در این روش از مجازی سازی بسیار بالاتر از شیوه سنتی میباشد. به بیان دیگر شما میتوانید از بستر سخت افزاری چندین سرور، برای یک سیستم عامل استفاده کنید. این کار توان آن سیستم عامل را چند برابر میکند. به طور مثال برای یک پردازش سنگین سیستم عامل توانایی استفاده از چندین CPU را دارد که در کمترین زمان پردازش اطلاعات شما را انجام دهد.

مجازی سازی سرور