تلفن تحت شبکه

گوشی تلفن تحت شبکه

در شبکه های VoIP امکان به کارگیری انواع مختلف دستگاه های سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد، اما به کارگیری تلفن های مبتنی بر IP و یا به عبارت بهتر آی پی فون ها به عنوان دستگاه های کاملاً مستقل، بهترین روش پیشنهادی برای این منظور محسوب می شوند.

ابتدا بهتر است بدانیم این نوع تلفن ها به چه صورت می باشند. تلفن تحت شبکه، تلفنی مجهز به تکنولوژی IP و پروتکل های انتقال داده در بستر شبکه های کامپیوتری است. این نوع تلفن ها در ارتباط با یک سیستم IP Telephony یا سرویس VoIP به کار می‌رود. تلفن تحت شبکه از لحاظ اندازه تا حدودی مشابه تلفن‌های سنتی است؛ اما تنها تفاوت آن با تلفن‌های سنتی، استفاده از فن آوری IP و نحوه عملکرد آن است. با توجه به این موضوع IP Phone جهت اتصال به سیستم، به شبکه کامپیوتری متصل می شود و در شبکه کامپیوتری مانند یک دستگاه کامپیوتری با آن رفتار می شود و این در حالی ست که تلفن های سنتی توسط یک زوج سیم به شبکه تلفنی متصل می شدند. لذا این نوع تلفن ذاتا با انواع سنتی متفاوت است.

نام های متفاوتی برای این نوع تجهیزات از سوی کاربران به کار می رود. IP Phone، تلفن تحت شبکه، تلفن VoIP و … همه از نام هایی هستند که تا به امروز مشاهده شده است. از نظر کارشناسان این حوزه IP Phone به عنوان نام انگلیسی و تلفن تحت شبکه ( کامپیوتری‌ )‌ به عنوان معادل فارسی آن درست ترین نام جهت به کاربردن در رابطه با این نوع تجهیزات است.

برای تهیه تلفن تحت شبکه مناسب باید نکاتی در نظر گرفت که در زیر به آنها اشاره می شود.

1- چه کسی و چه رده ای می خواهد از تلفن استفاده کند؟

  • باید به این مساله توجه داشته باشید که برای هر فرد در سازمان، با توجه به سمت و نیازهایش، تلفن مناسبی انتخاب شود.در ادامه می توانید انواع مختلف تلفن شبکه را بر حسب پست سازمانی ملاحظه فرمایید. مدیریت: در سطح مدیریتی، تلفن تحت شبکه باید دارای صفحه نمایش بزرگ و ترجیحاً رنگی، امکان انتقال تماس و برقراری چندین تماس به صورت همزمان را دارا باشد؛ بنابراین پشتیبانی از چند خط، دکمه های قابل برنامه‌ریزی، مجهز بودن به بلندگو و برقراری کنفرانس تلفنی از امکانات مورد نیاز تلفن مدیریتی است. همچنین تلفن های تصویری از مواردی است که مورد استقبال مدیران قرار می گیرد.
  • کارشناسی: امکان پشتیبانی از چند خط، برای این افراد نیز مانند مدیران مهم است. به خصوص هنگامی که این افراد مسئول فروش یا پشتیبانی هستند، برای برقراری چندین ارتباط تلفنی باید بتوانند یک تماس را پشت خط نگه داشته و پاسخگوی تماس های دیگر باشند. بنابراین تلفن شبکه این دسته از افراد در سازمان نیز باید ویژگی ها و امکاناتی نظیر انتقال تماس و کنفرانس را پوشش دهد.
  • پذیرش (منشی): تلفن تحت شبکه ای که برای مسئول پذیرش خریداری می شود، باید چندین داخلی را پشتیبانی کند و همچنین امکان افزودن ماژول توسعه برای شماره گیری سریع داشته باشد. امکان اتصال هدست، دفتر تلفن و لیستی از تماس های قبلی نیز نیز از نکاتی است که باید برای منشی در نظر گرفته شود.

2- کاربر در لحظه چند تماس دریافت می‌کند؟

این نکته مهمی است زیرا تعداد داخلی هایی را که یک تلفن آی پی باید پشتیبانی کند را تعیین می کند. یک کارشناس می‌تواند نهایتاً با استفاده از ۲ خط نیاز خود را مرتفع کند در حالی که اپراتورها و مسئولان پذیرش قاعدتاً به تعداد بیشتری از خطوط نیاز دارند.

3- کاربر چه خواسته هایی از تلفن دارد؟

امکاناتی از قبیل Call Waiting، کنفرانس تلفنی، صفحه نمایش مناسب، Hold کردن تماس، امکان اتصال هدست، دفتر تلفن و کلیدهای قابل برنامه ریزی از مواردی است که باید با توجه به نیاز کاربر مدنظر قرار گیرد.

4-  آیا از PoE استفاده می‌کنید؟

اگر در حال حاضر از فناوری PoE (تأمین برق مورد نیاز از طریق شبکه) استفاده می کنید، باید تلفنی تهیه کنید که از این فناوری پشتیبانی می کند. توجه داشته باشید که استفاده از فناوری PoE جهت تامین برق مورد نیاز تلفن ها به شما این اطمینان را می دهد که هنگام قطع شدن جریان برق شهری، شما می توانید با تامین برق سوییچ PoE شبکه، تلفن شرکت یا سازمان را زنده نگهدارید.

5- در سیستم تلفنی شما، از چه پروتکل هایی استفاده می شود؟

این نکته را در نظر داشته باشید که تلفن مورد نظر، با پروتکل ها و کدک های تحت پوشش سیستم تلفنی، سازگار باشد. بنابراین قبل از اقدام به خرید گوشی تحت شبکه درباره پروتکل ها و کدک های سیستم تلفنی مبتنی بر شبکه خود، آگاهی کسب کنید.

6 چه میزان بودجه برای خرید تلفن تحت شبکه (IP Phone) درنظر گرفته اید؟

اگرچه قیمت، نباید به عنوان مهمترین فاکتور در خرید آی پی فون مطرح باشد؛ اما تخصیص بودجه مشخص، به شما کمک می کند تا با دیدگاهی منطقی گزینه مناسب را با توجه به کارایی های مورد نیاز، انتخاب کنید.

تلفن تحت شبکه

ویژگی های تلفن های تحت شبکه

گوشی تلفن های تحت شبکه دارای ویژگی های خاص خود می باشند که می توان بر اساس نیاز گوشی تلفن را تهیه نمود. در زیر به معرفی ویژگی های این گونه تلفن ها می پردازیم.

1- تماس تصویری

مجهز بودن به دوربین داخلی و صفحه نمایش بزرگ امکان تماس تصویری را برای IP Phone ها به وجود می آورد. تلفنی که امکان برقراری تماس تصویری داشته باشد را Video Phone می خوانند. این نوع گوشی های تلفن معمولا به نسبت قیمت بالاتری دارند و موارد کاربرد آنها نیز محدود و کم است.

2- دارای سوییچ دو پورت LAN

بیش از ۹۰ درصد تلفن های تحت شبکه با دو پورت LAN تولید می شوند. دلیل وجود دو پورت LAN روی تلفن این است که کاربر را قادر می سازد که با یک اتصال شبکه، هم IP Phone را به شبکه کامپیوتری متصل کند و هم کامپیوتر رومیزی را به شبکه متصل نماید. برخی از IP Phoneها تنها با یک پورت LAN ساخته می شوند. این نوع طراحی جهت کاهش قیمت نهایی IP Phone انجام می شود و به جز در موارد خاص کاربرد چندانی ندارد.

تلفن تحت شبکه

3- امکان تعریف کردن همزمان چند داخلی بر روی یک گوشی

برخی از کاربرانی که تماس های تلفنی زیادی را در روز پاسخ می دهند و به اصطلاح کاربران پر کار هستند یا در موارد خاصی نظیر زمانی که با یک تلفن به دو شبکه متفاوت متصل می شوید، نیاز است که تلفن قابلیت رجیستر کردن همزمان چند داخلی به همراه دکمه های سخت افزاری جهت سوییچ کردن بین خطوط را داشته باشد.

تلفن تحت شبکه

4- امکان اضافه کردن کلید های کاربردی اضافه

کاربران پر کار، منشی ها و مدیران نیاز دارند که کلید های میانبر زیادی را روی گوشی تلفن خود داشته باشند. معمولا تلفن ها به خودی خود امکان تعریف کلیدهای میانبر زیادی را ندارند، لذا در این حالت نیاز است که امکان اضافه کردن کلیدهای کاربردی به تلفن وجود داشته باشد. همه تلفن ها این قابلیت را ندارند لذا توجه کنید که اگر چنین قابلیتی را نیاز دارید باید تلفنی را انتخاب کنید که این قابلیت را داشته باشد.

تلفن تحت شبکه

5- کیفیت بالای صدا HD و حذف اکو

تلفن تحت شبکه بر خلاف تلفن های سنتی امکانات بسیاری جهت تنظیم کیفیت صدای ورودی و خروجی تلفن دارد. مهمترین امکاناتی که در این خصوص می توان به آن اشاره کرد کیفیت صدای HD  و امکان حذف اکو در این تلفن هاست. معمولا تلفن هایی که قیمت نسبتا گرانتری دارند از این قابلیت ها پیشتیبانی می کنند.

 

6- امکان اتصال هدست Headset

معمولا همه تلفن ها از قابلیت اتصال هدست پشتیبانی نمی کنند. از طرفی استفاده از Headset برای کاربرانی که ساعتها با تلفن صحبت می کنند ضروری است. اپراتورهای تلفنی حتما نیاز به استفاده از هدست دارند. به هر حال در صورتیکه برای چنین کاربرانی نیاز به تلفن دارید حتما به این موضوع توجه کنید.

7- پشتیبانی از VPN

امکان استفاده از VPN برخی اوقات به یک معضل تبدیل می شود. به خصوص زمانی که قرار است IP Phone روی شبکه اینترنت استفاده شود این قابلیت به یک ضرورت تبدیل می شود. همه تلفن ها امکان برقراری اتصال VPN  را ندارند. برخی از تلفن ها از تمام انواع اتصالات به خصوص نظیر ipsec ،PPTP ،L2TP  پشتیبانی می کنند و برخی دیگر تنها از یکی از این نوع اتصالات. در صورتیکه برای چنین کاربردی تلفن تهیه می کنید، حتما قبل از تهیه تلفن به صورت دقیق نیاز را مشخص کنید.

9- پشتیبانی از PoE

POE – Power Over Ethernet یا امکان برق رسانی از طریق شبکه قابلیتی است که امکان روشن کردن تلفن از طریق برق ارسالی توسط سوییچ شبکه را فراهم می آورد. در شبکه های بزرگ تلفنی این امکان می تواند تاثیر بسیاری در میزان ثبات شبکه تلفنی داشته باشد. در صورتیکه بتوان با استفاده از UPS در زمان خاموشی برق شهری برق سوییچ های شبکه را تامین کرد، سوییچ شبکه می تواند از طریق POE برق تلفن ها را تامین کند و در این صورت هنگام خاموشی، شبکه تلفنی قطع نخواهد شد. باید توجه داشته باشید که هم IP Phone  و هم سوییچ شبکه می بایست که از POE پشتیبانی کنند. همه تلفن ها این قابلیت را ندارد. همچنین در تلفن هایی که دارای دو پورت شبکه هستند تنها یکی از پورت ها از POE پشتیبانی می کند.

Leave a Reply