ارتباط تلفن پاناسونیک با VoIP

با گسترش روز افزون شبکه های IP، سیستم های تلفنی آنالوگ (پاناسونیک و مشابه آن)، یک سیستم تلفنی نسبتاً قدیمی محسوب می شوند؛ در حالی که سیستم های تلفنی مبتنی بر IP همچون استریسک، با کاهش چشمگیر هزینه ها در مقابل امکاناتی که فراهم می کنند، سیستم های تلفنی را متحول کرده‌‌اند. اگر شرکت شما تازه تاسیس است و یا محل شرکت را به ساختمان جدیدی منتقل کرده‎اید، به سادگی می‎توانید سیستم VoIP را راه اندازی کرده و از مزایای آن بهره ببرید. با این همه اکثر سازمان‎ها، از سانترال‎های پاناسونیک استفاده می کنند و ممکن است بودجه کافی برای جمع آوری سانترال و جایگزین کردن آن با مرکز تلفن IP، نداشته باشند ولی خواهان استفاده از امکانات تلفن تحت IP باشند، لذا نیاز به انجام این ارتباط می باشند.

دلیل دیگر نیاز این اتصال این است که سازمان های بزرگ با اتصال مراکز تلفن به یکدیگر می‌توان یک سیستم بزرگتر داشت که در آن امکانات و ایده‌های موجود در اجزاء تشکیل‌دهنده تلفیق شده است. تقریباً تمامی تولیدکنندگان صنعت تلفن امکان اتصال دو یا چند مرکز خود به یکدیگر را در محصولاتشان به وجود آورده‌اند. چالش اساسی وقتی ظهور می‌کند که قصد بر اتصال دو مرکز غیر هم نوع باشد. خوشبختانه فشار رقابت در بازار مراکز تلفن به همگرایی این تجهیزات انجامیده است. با بررسی روند تکامل مراکز در برندهای مختلف می‌توان دریافت که همه در تلاش هستند تا با پشتیبانی از پروتکل‌های فراگیر مانند SIP محصول خود را به‌عنوان یک تولید استاندارد معرفی کنند. در نقطه مقابل پروتکل‌های اختصاصی شرکت های پیشرو از تیتر نخست تبلیغات آن‌ها به حاشیه آمده و اغلب به‌عنوان آپشن از آنها یاد می‌شود.

اهداف اتصال سیستم سانترال پاناسونیک به تلفن تحت شبکه (VoIP):

1- اتصال سانترال چندین شعب به یکدیگر بدون داشتن مرکز تلفن شبکه

2- اتصال سانترال به تلفن شبکه

3- اتصال سانترال دو شعبه بدون استفاده از تلفن شبکه

 

1- اتصال سانترال چندین شعبه به یکدیگر بدون داشتن مرکز تلفن شبکه

مجموعه شما دارای یک دفتر مرکزی و چندین شعبه می‎باشد و شما می‎خواهید تمامی شعب را به دفتر مرکزی متصل کنید. توجه داشته باشید که در تمامی شعب و دفتر مرکزی، از سانترال استفاده می‎شود.

اگر سازمان شما بزرگ است و در شعب و دفتر مرکزی، سانترال های پاناسونیک TDA و TDE دارید که امکان نصب کارت E1 بر روی آن وجود دارد، می‎توانید در هر شعبه، یک روتر سیسکو قرار داده و بر روی آن، یک کارت E1 نصب کنید.

برای انجام این کار، نیاز به برقراری SIP Trunk و یا Trunk H.323 بین شعب و دفتر مرکزی می‎باشد. پس از انجام این کار، بر روی روتر‎های سیسکو، Dial-plan  می‎نویسیم تا تماس های ها را به شعبه متناظر، هدایت کند. به طور مثال بر روی روتری که در شعبه 1 واقع شده، نیاز به نوشتن دو Dial-plan است تا تماس‎هایی که به مقصد 301 از پاناسونیک دریافت می‎کند، به سمت شعبه دو هدایت شوند و تماس‎هایی که به مقصد 101 از پاناسونیک دریافت می‎کند را به سمت دفتر مرکزی هدایت کند. در صورتی که سانترال‎های شما فاقد پورت E1 می باشند، می‎توانید از ماژول های آنالوگ FXO بر روی روتر سیسکو استفاده کرده و پورت های Ext سانترال را به ماژول FXO روتر، متصل نمائید.

پس از انجام این سناریو، کافیست کاربری که در شعبه 1 قرار دارد، تلفن را برداشته و داخلی 101 یا 301 را بگیرد تا تلفن شعبه مربوطه، زنگ بخورد.

 

2- اتصال سانترال به تلفن شبکه

در این روش، نیاز به Voice Gateway‎ای با پورت‎های FXO داریم تا پورت‎ های Ext پاناسونیک را به آن متصل نمائیم. سپس SIP Trunk ای بین Voice Gateway و IP PBX برقرار می‎کنیم تا تماس های دریافتی را به سمت IP PBX هدایت کند. هنگامی که کاربر تلفن 200، گوشی را برداشته و داخلی 100 را می گیرد، پاناسونیک تماس را به سمت پورتی که به Voice Gateway متصل شده است، هدایت می کند. تماس وارد Voice Gateway می شود. سپسVoice Gateway، امکان گرفتن داخلی مورد نظر را به این کاربر می‎دهد. کاربر، مجددا داخلی 100 را گرفته و به سمت IP Phone 100 هدایت می‎شود.

شاید به نظر شما، دوبار گرفتن شماره 100، غیر منطقی باشد؛ ولی به دلیلی عدم انتقال شماره مقصد بر روی خطوط آنالوگ، لازم است که کاربر، دوبار شماره 100 را وارد کند. در صورتی که بین سانترال و Voice Gateway، ارتباط E1 داشته باشید، کافیست کاربر مرکز تلفن پاناسونیک، یک بار داخلی 100 را بگیرد تا IP Phone 100، زنگ بخورد.

این سناریو را می توان با افزایش تعداد IP PBX‎ هایی که در هر شعبه قرار داده می‎شوند، گسترش داد تا تلفن داخلی 200 بتواند به IP Phone‎ های شعب دیگر نیز دست پیدا کند.

 

3- اتصال سانترال دو شعبه بدون استفاده از تلفن شبکه

این روش مناسب سازمان های کوچک می‎باشد که دارای یک دفتر مرکزی و یک شعبه می‎باشند. همچنین در صورتی که می خواهید خطوط تلفن را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کنید نیز، این سناریو مناسب شما می‎باشد.

در این روش، تک تک پورت های Voice Gateway را بر روی Voice Gateway مقابل Map می‎کنیم. جهت برقراری ارتباط با شعبه مقابل، کافیست تلفن را برداشته و کد از پیش تعیین شده‎ای بر روی سانترال را بگیرد. تماس وارد Voice Gateway شده و به سمت شعبه مقابل ارسال می‎شود. اکنون کاربر می‎تواند داخلی مورد نظر در شعبه مقصد را بگیرد.

Leave a Reply